Fő tartalom átugrása

„A Székely Jeruzsálem történetei egy figyelemre méltó Európa-esszé közegében folynak...” – írta az első kiadás megjelenésekor a kritika.
„Az európai identitások drámáiról írtam a könyvet, és ilyen értelemben tényleg »Európa-esszé«. A huszadik századi szenvedéstörténetek legmélyéről, »holokauszt-közelségből« akartam végignézni Európán, magunkon.” (Szávai Géza-interjúrészlet, 2018)

Erdély legendásan toleráns földjén, ahol több nemzet él sok évszázada egymás mellett – a XVI. század végén a zsidók hitére tért át egy magyar közösség. Lelki zsidóknak vallották magukat… A hitújítás lázában Péchi Simon és követői olyannyira rátaláltak az Ótestamentumra, hogy átvették a zsidó szertartásokat. És ezzel elkezdődött a vérségileg nem, de „lelkileg zsidó” székelyföldi emberek szinte hihetetlen története; a székely zsidózók vagy székely szombatosok – így nevezte őket az erdélyi köznyelv – vallásalapító (inkább: átvevő) útkeresése. A székely zsidózók hite néhány év alatt meghódította Erdélyt, de végül a „bevett vallások” mellett nem tűrték meg…

Századokon át üldözték a székely szombatosokat, s mire az ezernyolcszázas évek végén a szabad vallásgyakorlás rájuk is érvényessé vált – már csak két székely faluban őrizték a hitet. A huszadik század negyedik évtizedében csupán Bözödújfaluban (a „székely Jeruzsálemben”) élt néhány zsidózó család. Aztán jöttek a zsidótörvények. Valóban ótestamentumi, kemény és zord sors verte a székely zsidózókat. A nyolcvanas évekre három-négy öregasszony maradt hű a hitéhez… Aztán a falu is Ceaușescu faluromboló politikájának áldozatául esett. Hiába mentek a székely Jeruzsálem lakói Bukarestbe, hogy a diktátortól kegyelmet könyörögjenek a településnek – kiköltöztették őket házaikból, és a falut elárasztották vízzel.

A Székely Jeruzsálem a 7. magyar nyelvű kiadás mellett megjelent románul, franciául, és újabb nyelveken is előkészületben van a kiadása.

7. kiadás, 2021
416 oldal
155×220 mm
keménytáblás
ISBN 978-615-5500-75-6

Megrendelhető a Pont Kiadótól:

www.pontkiado.hu

Székely Jeruzsálem

Esszéregény az identitásról

A szerző szava

Egy évtizednyi kényszerű kihagyás után 1999-ben ismét írni kezdtem. Befejezésre váró dolgaim közül a Székely Jeruzsálemet vettem elő. (Sürgető és kiszámíthatatlan daganatműtét miatt is választanom kellett; gondoltam, ezt a könyvemet hozom tető alá, mert sokan írunk regényeket, de ezt csak én írhatom meg.) 2000-ben jelent meg az első, 2001-ben a második kiadása, a készülő harmadikról pedig nagyon remélem, hogy elérhető áron jut el Erdélybe is. (2004. október)

Műrészlet

Olvass bele a könyvbe!

Képgaléria

A könyv fotóiból készült kiállítás a Frankfurti Könyvvásáron

Filmműsor

Részlet a Duna TV Szávai Géza: Székely Jeruzsálem című filmjéből (Arcélek sorozat)
Rendezte: Csáky Zoltán

Visszhang

Frideczky Frigyes

Bethlen Gábor (1580–1629) erdélyi fejedelem (1613–1929) és választott magyar király (1620–1621) erős központi hatalom megteremtésére törekedett; merkantilista jellegű gazdaságpolitikájával fellendítette az ország ipari és kereskedelmi fejlődését. Az export és import mozgásán alapuló külkereskedelem érdekében nagyszámú spanyol származású (szefárd) zsidó kereskedőt hívatott be Törökországból Erdélybe. Segítségükkel hallatlanul eredményes bel- és külkereskedelmi felvirágzást teremtett. A zsidó kereskedőket Gyulafehérvárra telepítette, tizenegy pontos kiváltságlevelében garantálta teljes egyenjogúságukat. „Szabadon járhat-kelhet az ország tartományaiban, árut hozhat és vihet külországból (-ba), vallását szabadon gyakorolhatja rituális szokásuk szerint. Keresztény ruhában járhat, megszégyenítő jelvény nélkül.”

Czegő Zoltán

Különös könyv a Szávai Gézáé (Székely Jeruzsálem, Pont Kiadó, Budapest). Igaz, olyan könyvet írni, amilyent más is írt, nem érdemes. Az is igaz, hogy az erdélyi, a székely lelki zsidókról már írt Bözödi György (1936), majd a zsidó hitre tértek egyik fia, Kovács András számolt be az egyház- és kultúrtörténetben páratlan jelenségről lírai fogantatású könyvben (Vallomás a székely szombatosok perében, Kriterion Kiadó, Bukarest, 1981).

Markó Béla

Ha most valaki megkérdezné tőlem, hogy honnan jöttem, többféleképpen válaszolhatnék. Mondhatnám azt, hogy Bukarestből, és ez így igaz, nemcsak azért, mert valóban ott szálltam repülőre, hanem mert ott dolgozom nap mint nap, a hét nagy részében. Mégis, ha úgy érteném a kérdést, hogy melyik az én városom, akkor azt mondanám: Marosvásárhely, és ez legalább annyira igaz lenne, mint az előző állítás, mert ott él a családom, oda térek vissza minden hétvégén, és 1990-ben onnan mentem el a bukaresti parlamentbe, hogy a magyarok jogaiért folytatott politikai küzdelemben részt vegyek.

Szilárd Gabriella

„Zsidózó” könyvet tart kezében az olvasó. Ám ez az írás nem úgy zsidózik… Ez „a zsidózókról” szól. Nem a Fradi-pályán, az „Indul-a-vonat-Auschwitzba” kezdetű rigmust skandáló csőcselékről, nem is az egyre kevésbé kódolt nyelvet használó „kirekesztő” tollforgatókról, akik elárasztják a szélsőjobboldali sajtót perverz agyi izzadmányaikkal. Hanem a szó valódi értelmében vett „zsidózókról”.

Ferencz Győző

A székely zsidózók, a Kemény Zsigmond regényéből, A rajongókból ismert szombatosok története egyszerre vallástörténeti képtelenség és logikai szükségszerűség. A reformáció lendületében el kellett jönnie a pillanatnak, amikor egy keresztény csoport radikálisan végigviszi a Husz, Luther és Kálvin által elkezdett redukciót, és visszajut az ótestamentumi próféták hitéhez. Képtelenség, mert a zsidó vallást ugyan bárki fölveheti, de attól még a választott nép közé nem tartozik. S ki akar Közép-Európában kívülről zsidóvá lenni? Péchi Simon követői a tizenhetedik század elején nemcsak a keresztény, hanem a zsidó vallást is kikezdték. Ahogy Szávai Géza fogalmaz, „kiiktatták a biologikumot a hitből”. Isten népéhez tartozni lelkiismereti kérdés.

Tartalom
  • Bevezetés

    Saját arcunk

    Történelmietlen sorok a lelkiismeretről

    Egy az Isten – akit keressünk

    Egy táj megközelítése

    Emberek – történelmen kívül

    Egy táj a történelemben

    Tragédiák és komédiák a világ közepén

    Keletről a fény

    Földhözragadt csoda

    Ézsaiás 56

    A conscientia határai

    A kötődés körei

    Istenek, emberek, gyerekek

    „Fenekéből minden fundamentumot felhántak”

    Huszadik századi metaforák, mítoszok, kalkulusok

    Könyörgés fegyver ellen

    A személyesség határai